Je těžší učit dospělé nebo děti?
Práce s dětmi je náročná, jak těžké je ale zvládnout plnou třídu dospělých? Jak je pořádně zaujmout?
U vzdělávání dospělých mají zásadní význam již veškeré získané vědomosti účastníků, jejich životní a pracovní zkušenosti, jejich osobnost a způsob života. Důležité je uvědomit si, že mají méně času a jsou rychleji unavitelní než děti.
Co tedy musí lektor udělat, aby si ve výuce nevyřizovali pracovní a osobní záležitosti, aby odhodili stud a předsudky, se kterými do učebny už vkročili?
Musí je dokázat hned do začátku namotivovat.
Jeho úkolem je také umět si poradit s tzv. "narušiteli". Schválně, zažili jste už někdy takové školení, kdy jste si říkali, že to je s některými horší než s dětmi ve školce? A hádejte, co na školení nesmí nikdy chybět a na co se účastnící většinou hned ptají. Bude tam kafíčko, čajíček a nějaké jídlo? No a samozřejmě přestávky, kolik a jak dlouhé!
A jestli si myslíte, že nezáleží na tom, jak se na školení budete chovat, protože lektor Vás nezná, tak se pletete. Možná Vás zná víc, než si myslíte. Správný lektor si totiž zjistí informace o účastnících dopředu, potřebuje je pro přizpůsobení výuky.
A ani Vaším odchodem to pro lektora nekončí. Podává ještě zpětnou vazbu na celkový průběh výuky a na jednotlivé účastníky. Ale nebojte se, nejde o to Vás nějak pomluvit nebo znemožnit. Jde o to zjistit, jak Vás v práci nejlépe podpořit, využít Váš potenciál nebo co může zaměstnavatel napravit.
Andragogika je věda zabývající se výchovou a vzděláváním dospělých, která všestranně respektuje jejich zvláštnosti. Slovo andragogika vzniklo spojením řeckých slov a oddělila se jako samostatný vědní obor od pedagogiky. Zahrnuje různé formy a metody. Provází nás v životě velice často a stále je tak málo známá.
Vzdělávání ostatních se věnuji již dlouho a třeba můžu naučit něco právě Vás. Napište mi.
Podrobnější článek najdete zde.